El passat 22 de maig, a l'ajuntament d'Antella va tindre lloc una assemblea informativa amb els propietaris del SAU-R1 afectats per la sentència del passat 9 de juny. Entre altres informacions, es va donar un resum de la qüestió per millor comprendre COM i PER QUÈ hem arribat on som.
Els orígens de la qüestió
(2004-2007)
La proposta de fer
el SAU (Sol d’Actuació Urbanitzable) R(esidencial) 1 (de primera fase) és del 21
de juny de 2004. Dos anys més tard, en el Ple del dia 3 de març de 2006, l’alcaldessa informa que l’adjudicació es farà
definitiva per “subhasta” PERÒ finalment, en contra d’allò dit davant del ple, ho
aprova per “concurs”. Hem d’aclarir que la diferència és substancial: la
subhasta és a preu fet; en canvi, el resultat del concurs respon a molts i
diversos objectius, com per exemple, valorar “el lloc” on resideix l’empresa,
entre altres.
La qüestió després de l’any
2008 (amb GdA a l’Ajuntament)
En el PLE
EXTRAORDINARI del 14 de maig de 2008 l’alcaldessa aprovava la gestió de l’agent urbanitzador.
Ací cal assenyalar dues de les característiques dels plens extaordinaris: La
primera, la urgència –fet no gens motivat en un assumpte com el del SAU R-1, el
qual arrossegaríem entre desembre de 2004 i juny de 2011 (quasi set anys) La
segona, en els plens extraordinaris no figura en l’ordre del dia ni PRECS ni
PREGUNTES.
El SAU-r1 durant l’any 2010
En el PLE
EXTRAORDINARI celebrat el dia 14 d’abril
de 2010, el PP local aprova una modificació del SAU-r1 per permetre a
l’Ajuntament d’Antella vendre sis parcel.les. Recordem que estem en el
pitjor de la crisi econòmica, inciada en octubre de 2008. Voler vendre les
parcel.les en plena crisi és una demostració que l’ajuntament necessitava diners
líquids, en contra d’allò que l’alcaldessa mantenia -i encara manté-, que
durant el mandat del PP, Antella tenia superàvits. La realitat és que no tenia
liquidesa i la prova la tenim en la motivació del punt d’aquest ple, del 14
d’abril. Dos mesos després, el 2 de juny
de 2010 l’alcaldessa convoca un ple
ordinari per aprovar que l’ajuntament pague a l’agent urbanitzador la
reparcel.lació de les sis parcel.les propietat de l’ajuntament que NINGÚ no ha
comprat. El cost de l’operació per a l’ajuntament és de 106.000 €
L’1 de desembre de 2010, s’aprova –amb els
vots del PP- la recepció parcial del SAU-r1. Un projecte que hauria d’haver
estat acabat el dia 17 de desembre de 2008, dos anys abans!
2011, any d’eleccions; l’any
de les preses
El 17 de gener de 2011 acaba l’exposició
pública (DOCV núm. 6434) de la “Retaxació de càrregues de la U.E-1 SAU-r
Antella” -que apuja a la quantitat de 185.314,57€
(sense IVA)- i el “Certificat final d’obra”. El 5 de maig de 2011, la unitat tècnica de l’Ajuntament fa una
valoració a la baixa de la retaxació per un import de 26.847,41 € Vint dies després, el 25 de maig, el secretari acumulat, Bou Moreno, emet un
informe favorable a la unitat tècnica que havia fet la rebaixa sobre la demanda
feta per l’empresa. És necessari recordar que el 22 de maig -tres dies abans-
el PP local havia perdut la majoria absoluta.
Entre les eleccions
municipals del diumenge, 22 de maig de 2011, i el dissabte, 11 de juny, dia en
què GdA passava a governar l’ajuntament d’Antella, l’alcaldessa en funcions va
convocar DOS PLENS EXTRAORDINARIS. El primer, el del dia 6 de juny de 2011, amb dos únics punts en l’ordre del dia. El
primer punt “Propuesta de aprobación pago
en especie al agente urbanizador C.U y D.S., por las cargas urbanísticas
devengadas” o siga, pagar l’agent urbanitzador del SAU-r1. El PP local va aprovar
(amb una majoria legal però no real) pagar a l’agent urbanitzador amb una
parcel.la (la núm. 7.2) amb un valor estimat de 118.530,24 €. El segon punt, “Propuesta
de aprobación retasación cargas urbanísticas SAU-r, así como su distribución
entre los titulares afectados” el PP va aprovar a l’alça la RETAXACIÓ del
SAU-r1.
En principi, l’agent
urbanitzador sol.licitava 185.314,57 €
de més però “gràcies” a l’alcaldessa
la petició de l’agent urbanitzador va quedar en “tan sols” 152.823,03 €,
sense IVA. Dos dies després, el dia 8 de
juny, Maria Isabel Gimènez va convocar un altre PLE EXTRAORDINARI. Aquest ple
ve marcat per la llei electoral, en el qual com a únic punt de l’ordre del dia
figurava aprovar l’acta de la sessió anterior, la del dia 6 de juny. Entre el
secretari de la corporació (Manuel Bou Moreno) i l’alcaldessa en funcions
(Maria Isabel Giménez) no van permetre que el regidor de GdA puguera fer cap
esmena a l’acta del dia 6 i, per tant, que tampoc figurara en l’acta del dia 8.
El motiu? Evident, com que l’esmena no figuraria a l’acta, NO tindria la força
legal requerida, com en efecte ha passat. Res d’allò que diguérem els dies 6 i
8 de juny no ha pogut ser valorat per la sentència 158/15, de 9 de juny de
2015, perquè no figura als papers oficials.
La primera actuació de GdA
respecte del SAU-r1
En el PLE ORDINARI
celebrat el dia 16 de novembre de 2011,
el nostre grup GdA i el PSOE vam fer costat als propietaris del SAU-r1, tot
invalidant la retaxació aprovada pel PP local. Aquest ple és el que va motivar
la DEMANDA de Creaciones Urbanísticas y Desarrollos del Suelo, S.L.
Sentència 158/15, 9 de juny
de 2015
Adés els hem dit
que l’agent urbanitzador sol.licitava 185.314,57
€ i gràcies a la retaxació la petició de l’agent urbanitzador es va quedar
en 152.823,03 € sense IVA. Així,
pareixia que gràcies a l’alcaldessa del PP els propietaris dels terrenys
s’estalviaven la quantitat de 32.491,54
€
Com hem dit,
l’alcaldessa quedava com una defensora dels
interessos dels propietaris i l’oposició com uns desconsiderats. Però el temps ha passat, hi ha hagut un judici i
finalment una sentència. Què diu la sentència? Que tampoc no eren els 152.823,03 € sense IVA (la retaxació aprovada
pel PP) sinó que la retaxació “legítima” era de tan sols 57.883,82 euros. En altres paraules, amb la gestió del PP els
propietaris no s’estalviaven 32.491,54
€ sinó que haurien de pagar 94.939,21
€ DE MÉS, la quantitat que la magistrada del jutjat número 9 del
contenciós administratiu de València ha estimat en sentència ferma del dia 9 de
juny de 2015.